سنسور اکسیژن خودرو
یکی از نکاتی که امروزه توجه مشتریان را به خود جلب می کند میزان مصرف سوخت است. حتی در برخی کشور ها به علت مقررات درباره میزان تولید آلاینده های زیست محیطی، کنترل مصرف سوخت و انتشار آلاینده های ناشی از آن از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. مصرف سوخت در خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد؛ یکی از مهمترین نکات درباره مصرف سوخت خودرو میزان نسبت هوا به سوخت خودرو است که میزان مصرف سوخت را نیز مشخص می کند؛ این نسبت اکسیژن یا هوا به سوخت در خودرو توسط قطعه ای به نام سنسور اکسیژن خودرو کنترل و مدیریت می شود. در این مقاله از وبسایت مجید امداد، خودروبر کرمان، به بررسی سنسور اکسین خودرو می پردازیم.

سنسور اکسیژن خودرو
یا سنسور لامبدا (lambda sensor) یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در مایع یا گاز را اندازه گیری می کند. این قطعه اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط شرکت رابرت بوش ساخته شده است.لامبدا که یک حرف یونانی است، نشان می دهد که میزان نسبت هوا به سوخت برابر است یا نه. سنسور اکسیژن در موتور های احتراق داخلی وطیفه اندازه گیری نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز را بر عهده دارد. مقادیری که توسط این حسگر اندازهگیری شده اند، برای مدیریت موتور در سیستم های انژکتوری و همچنین کنترل آلاینده های حاصل از احتراق سوخت به کار گرفته می شوند.
وجود اکسیژن برای انجام فرآیند احتراق و کارکرد صحیح موتور باید به میزان لازم باشد و این امری حیاتی است . در صورتی که نسبت اکسیژن و سوخت به اندازه کافی نباشد ، عملکرد موتور خودرو دچار مشکل خواهد شد.
حسگر اکسیژن در سیستم اگزوز گازهای خروجی قرار داده شده و به انژکتور و سیستم زمان بندی موتور این امکان را می دهد که به صورت بهینه کار کنند. عملکرد این سنسور در نهایت برسیستم کنترل میزان آلایندگی هم تاثیرگذار است. سنسور اکسیژن، داده های اندازه گیری شده را به ECU می فرستد تا این قطعه بتواند نسبت ایده آل هوا به سوخت را برای عملکرد صحیح موتور تعیین کند. عدم عملکرد صحیح سنسور اکسیژن خودرو می تواند تاثیری منفی روی میزان آلایندگی و عملکرد موتور داشته باشد. سنسور اکسیژن در واقع مقدار اکسیژن نسوخته در اگزوز را نشان می دهد. ولتاژ تولید شده که معادل اکسیژن نسوخته است، در کمترین غلظت اکسیژن، معادل ۰٫۱ ولت و در بیشترین غلظت، معادل ۰٫۹ ولت است.
علائم خرابی سنسور اکسیژن رنو
در صورت وجود مشکل در سنسور اکسیژن ، ولتاژ ارسالی به ECU خارج از محدوده تعریف خواهد شد که معمولا کد خطا نشان داده می شود. این اتفاق باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شود. البته گاهی ممکن است سنسور خودرو صحیح کار نکند. اما چون عدد ارسالی در محدوده مجاز قرار دارد چراغ سنسور روشن نشود. در این حالت باید به نشانه های دیگر مانند افزایش آلاینده های موتور، افزایش میزان سوخت مصرفی خودرو و یا کاهش قدرت موتور توجه داشت و در صورت وجود چنین علائمی سنسور اکسیژن را بررسی کرد. برخی علائم دیگر که عملکرد ناقص سنسور اکسیژن خودرو را نشان می دهد: نوسان دور موتور خودرو در حالت ایستا، کندی خودرو در زمان شتاب گیری، ریپ زدن خودرو در زمان کم کردن دنده یا تمایل به خاموش شدن در زمان ترمز گیری.