سیستم ترمز خودرو چگونه کار می کند؟
یکی از ایمنی ترین و حیاتی ترین بخش های خودرو سیستم ترمز آن است. سیستم ترمز خودرو در گذشته فقط برای کاهش سرعت و متوقف کردن آن کاربرد داشت، اما امروزه قابلیت های بسیار زیادی از جمله فرمان پذیری، شارژ باتری های هیبریدی و ... نیز به آن اضافه شده است. البته این قابلیت ها بیشتر در خودرو های مدل بالا و گران قیمت دیده می شود. در این مقاله از وبسایت مجید امداد، خودروبر کرمان، با سیستم ترمز خودرو و نحوه ی عملکرد آن بیش تر آشنا خواهید شد.

سیستم ترمز خودرو چیست؟
سیستم ترمز خودرو به منظور ایجاد شتاب منفی طراحی شده است. هنگامی که با خودروی خود در حال حرکت هستید و مانعی بر سر راه شما وجود دارد و یا هر دلیل دیگری، که باید سرعت خود را کاهش داده و یا به طور کامل متوقف شوید، سیستم ترمز به کمک شما می آید.
سیستم ترمز خودرو انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
- ترمز مکانیکی: قدیمی ترین نوع سیستم ترمز است که به روش مکانیکی عمل ترمز گیری را انجام می دهد.
- ترمز هیدرولیکی: رایج ترین نوع سیستم ترمز است که در آن از طریق تولید اصطکاک ترمز گیری انجام می شود.
- ترمز الکتریکی: در خودروهای برقی از سیستم ترمز الکتریکی استفاده می شود.
- ترمز مغناطیسی: این نوع سیستم ترمز جدید داست و از نیروی الکترومغناطیسی برای ترمز گیری استفاده می کند.
- ترمز هوایی یا پنوماتیکی: برای خودروهای سنگین کاربرد داشته و از هوای فشرده و تولید شده توسط کمپرسورها در ترمز استفاده می کند.
- ترمز خلاء: در قطار ها از این سیستم ترمز استفاده می شود که ترمز گیری توسط ایجاد خلاء در لوله های ترمز انجام می شود.
وظیفه سیستم ترمز خودرو
همانطور که اشاره کردیم وظیفه ی سیستم ترمز خودرو ایجاد شتاب منفی و کم کردن سرعت و در نهایت متوقف کردن خودرو می باشد. سیستم ترمز خودرو برای انجام این وظیفه از بخش ها و قطعات مختلفی تشکیل شده که عبارتند از:
- دال ترمز و اهرم بندی
- بوستر ترمز
- پمپ اصلی ترمز
- روغن ترمز و مخزن
- شلنگ خلاء
- بوستر ترمز
- لوله های انتقال روغن ترمز به چرخ ها
- سیلندر (پمپ) ترمز چرخ ها
- لنت های ترمز
- دیسک ها و کاسه های ترمز چرخ ها
- اهرم و مکانیسم ترمز دستی
عملکرد سیستم ترمز خودرو
نحوه ی عملکرد سیستم ترمز خودرو بسیار ساده و بر اساس قوانین فیزیک است. هنگامی که جسمی در حال حرکت است باید نیرویی چند برابر این نیرو به آن وارد شود تا بتواند آن را متوقف کند. در سیستم ترمز خودرو هم از همین قانون استفاده شده و توسط اهرم نیروی اولیه ی وارد شده به پدال ترمز را چندین برابر می کنند.