تنظیم کاربراتور خودرو
تنظیم کاربراتور ماشین یکی از مهمترین بخشهای نگهداری و بهبود عملکرد خودرو است. کاربراتور نقش حیاتی در ترکیب هوای ورودی و سوخت برای احتراق صحیح دارد، و تنظیم درست آن میتواند به بهبود کارایی موتور و کاهش مصرف سوخت کمک کند. در صورتی که در حین رانندگی با مشکلاتی مانند عدم عملکرد مناسب موتور یا کاهش قدرت خودرو روبرو شدید، احتمالاً نیاز به تنظیم کاربراتور دارید. در این مواقع، تیمهای متخصص امداد خودرو کرمان و خودروبر در کرمان میتوانند به شما کمک کنند. این خدمات خودرو سوار کرمان نیز به صورت شبانهروزی آماده ارائه خدمات به رانندگان محترم در کرمان هستند، تا مشکلات خودرو شما به سرعت رفع شود و تجربه رانندگی شما بهبود یابد.
کاربراتور چگونه کار می کند؟
کار اصلی کاربراتور روی مجرای خروجی سوخت یا همان ژیگلور می باشد که وظیفه ایجاد خلا با مکش را بر عهده دارد. این عمل توسط گلوگاه یا ونتوری که جز قسمتی از بدنه کاربراتور است انجام می گیرد. با باز شدن صفحه گاز هوا به وسیله سیلندر موتور مکیده می شود و داخل کاربراتور جریان می یابد. سرعت هوا به دلیل کاهش سطح مقطع ، افزایش می یابد و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکش ایجاد می نماید. بنابراین با اتصال مجرای سوخت، سوخت مکیده شده و بعد از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود.
وظیفه پیچ هوا در کاربراتور چیست؟
پیچ هوا در کاربراتور یکی از اجزای کلیدی در تنظیم نسبت مخلوط هوا و سوخت است که نقش حیاتی در عملکرد بهینه موتور دارد. این پیچ میزان هوای ورودی را کنترل کرده و به تعادل دقیق احتراق در سیلندر کمک میکند. تنظیم صحیح پیچ هوا نهتنها باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی موتور میشود، بلکه از مشکلاتی مانند ایجاد دود سیاه، افت توان موتور و عملکرد نامنظم جلوگیری میکند.
اگر این پیچ بیش از حد سفت یا شل تنظیم شود، ممکن است موتور دچار خامسوزی، لرزش یا حتی روشن نشدن شود. بنابراین، تنظیم دقیق آن توسط یک فرد ماهر میتواند به بهبود شتاب خودرو، کاهش آلایندگی و افزایش طول عمر قطعات داخلی موتور کمک کند. در واقع، پیچ هوا همانند یک تنظیمگر ظریف عمل میکند که میتواند تفاوت محسوسی در کیفیت رانندگی و سلامت موتور ایجاد کند.

دو وظیفه اصلی کاربراتور
1- مخلوط کردن سوخت و هوا به نسبت ترکیبی مشخص که در هر کاربراتور به عنوان یک پارامتر اساسی تعیین می گردد.
2- توزیع سوخت ترکیب شده بین سیلندرها
کاربراتور می بایستی خواسته های زیر را برآورده سازد:
در زمان بسیار کوتاه می بایست مخلوط صحیح هوا و سوخت را برای شرایط مناسب خودرو تهیه نماید.
کاهش مصرف سوخت در زمان کار عادی خودرو
تامین حداکثر قدرت در حالت بار کامل برای خودرو
باید در هر دمایی موتور روشن شود و در حالت دور ارام کارکردی منظم داشته باشد.
تنظیم های انجام یافته برای مدت طولانی پایدار باشند و امکان تنظیم با توجه به شرایط موتور انجام پذیر باشد.
تعمیر و نگهداری آن آسان باشد و همچنین با دوام نیز باشد.
در صورت بروز مشکل روشن نشدن موتور موارد زیر را کنترل نمایید.
از کارکرد صحیح سیستم برق و جرقه اطمینان حاصل نمائید.
خالی نبودن باک را آزمایش کنید.
بسته بودن ساسات و فلوت نمودن موتور را کنترل کنید.
نفوذ آب را در مدار آزمایش کنید.
لوله بنزین را از کاربراتور کشیده، با استارتر زدن کار پمپ را آزمایش کنید . اگر بنزین از این لوله خارج نشود ، یا پمپ بنزین خراب شده ، یا لوله های ورودی به آن هوا می گیرند و یا اینکه گرفتگی در باک و لوله ها به وجود آمده است.

روش تنظیم دور آرام کاربراتور
موتور را روشن کنید و با پیچ تنظیم دور دریچه گاز را تا حدی باز کنید که موتور به خوبی کار کند.
اگر مدار ساسات غیر فعال است آن را غیر فعال نمایید.
پیچ تنظیم سوخت دور آرام را ببندید تا دور موتور کم شود.اگر با کم کردن سوخت به وسیله پیچ تنطیم، دور موتور افزایش یابد، نشانه غنی بودن سوخت می باشد و اگر دور موتور افت کند نشانه ضعیف بودن سوخت می باشد.
حال اگر دور موتور بیشتر از دور عادی است، با پیچ تنظیم دور دریچه گاز را ببندید تا دور موتور به اندازه دور توصیه شده برسد.
در صورتیکه نتوانستید با پیچ تنظیم سوخت دور آرام ، سوخت را تنظیم کنید ، باید کاربراتور را باز نموده ، مدار دور آرام و سایر مدارات را شسته و ژیگلور دور آرام را از نظر گرفتگی، تمیز کنید.
برای آزمایش دقیق سوخت کاربراتور نیاز به دستگاه سوخت سنج دارید. با این دستگاه پس از گرم شدن موتور ، لوله جمع کننده دود را در لوله اگزوز قرار بدهید تا دستگاه را روشن کند. پمپ مکنده دستگاه ، دودها را به قسمت آنالیزور ( تجزیه کننده) انتقال داده ، پس از سنجش درصدکربن دی اکسید سوخت، عقربه دستگاه نسبت اختلاط سوخت را نشان می دهد.
اجزای به کار رفته در کاربراتور
کاربراتور که یکی از اجزای یک سیستم سوخت پیچیده است، یک سیستم مجزا محسوب می شود که دارای اجزا و قطعات زیادی است. البته باید گفت که برخی از این قطعات معمولا در همه کاربراتورها و برخی دیگر در کاربراتورهای پیشرفته وجود دارند. اجزای تشکیل دهنده ثابت و رایج کاربراتور عبارتند از:
محفظه ی گاز کاربراتور
ساسات کاربراتور
بدنه کاربراتور
محفظه راه انداز کاربراتور
پمپ شتاب دهنده کاربراتور
ونتوری یا گلوگاه کاربراتور
زیگلر یا مجرای خروج سوخت کاربراتور
انواع کاربراتور
کاربراتور ها انواع مختلفی دارند و بر اساس عوامل مختلف به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. این عوامل عبارتند از جهت حرکت سوخت، نوع ونتوری و تعداد دهانه ها. در ادامه به معرفی آنها پرداخته ایم.
انواع کاربراتور از نظر جریان هوا
کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین (صعودی)
کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا (نزولی)
کاربراتور با جریان هوای افقی
انواع کاربراتور براساس نوع ونتوری
کاربراتور با ونتوری ثابت
کاربراتور با ونتوری متغیر
انواع کاربراتور براساس تعداد دهانه
کاربراتور یک دهانه
کاربراتور دو دهانه
کاربراتور چهار دهانه

مشکلات ناشی از تعویض نکردن کاربراتور خودرو
همانطور ک گفتیم کاربراتورها یکی از قطعات اصلی در خودروی شما هستند.اگر کاربراتور فرسوده ی خود را تعویض نکنید یا به طور منظم از آن نگهداری نکنید، باعث خرابی بیشتر میشود و نتایج زیان باری را در پی خواهد داشت. مشکلاتی همچون:
کاهش راندمان سوخت
خراب شدن موتور
خوانش ضعیف کد موتور
سوخت ضعیف
مسائل مربوط به انتقال
مدار کنترل معیوب
سخن آخر
در نتیجه، کاربراتور یکی از اجزای مهم در خودروهای قدیمیتر است که وظیفه تنظیم ترکیب سوخت و هوا را برای عملکرد بهینه موتور بر عهده دارد. هرچند امروزه سیستمهای انژکتوری جایگزین کاربراتور شدهاند، اما شناخت این قطعه همچنان برای تعمیر و نگهداری خودروهای کلاسیک ضروری است. درک عملکرد و نحوه نگهداری صحیح از کاربراتور میتواند به بهبود کارایی موتور، کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر خودرو کمک کند.
امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. خرابی ماشین برای همه اتفاق می افتد و باید بتوانید در آن لحظه خودتان را کنترل کنید و با امداد خودرهای شهر خود تماس بگیرید. اگر در شهر زرند هستید و خودروی شما قابل حرکت نبود میتوانید از یدک کش زرند استفاده کنید.